නිදුක් බලන කට්ටිය

2011/06/15

මිත්‍යාවන්ගෙන් මිදීම

මට හිතෙන පිළිවෙලට මිත්‍යාවන්ගෙන් ඈත් වීම අපට ඇති ඉතාම අසීරු අභියෝගයයි. ඒ මිත්‍යාව විවිධ වූ වේශයන්ගෙන් පැමිණෙන බැවිනි. ඇතැම් විට එය බුදු දහමේ ඇතැම් සංස්කෘතික අංගයන් තුලට තදින් කාවැදී ඇත. මේවා සියල්ල අපට එක්වරම වෙනස් කළ නොහැකි බැව් අප තේරුම් ගත යුතුය. එහෙයින් වෙනස් කළ හැකි දෙයක් වේනම් එය වෙනස් කරන්නට අපි උත්සාහ කරමු.

ඔබ ඔබෙන්ම මේ ප්‍රශ්ණ ටික අසා බලන්න.

  1. ඔබ ඔබේ ප්‍රශ්ණ විසඳා ගැනීමට ප්‍රසිද්ධ බෞද්ධ සිද්ධස්ථාන වලට, දේවාල වලට හෝ යම් දෙවිකෙනෙකුට බාර හාර වී තිබේද? තවමත් ඒ පිළිබඳ විශ්වාස කරනවාද?
  2. බෝ ගස් වලට, පිරිත් නූල් වලට, පිරිත් පැන් වලට අමුතු බලයක් ඇතැයි ඔබ විශ්වාස කරනවාද?
  3. නැකැත්, සාස්තර ගුරුකම් ආදිය පිළිබඳව විශ්වාසයෙන් සියළු කටයුතු සිදුකරන්නේද?
  4. බුදු දහම උපයෝගී කරගෙන කරන යම් ගුරුකමක් තිබිය හැකියැයි ඔබ විශ්වාස කරන්නේද?
  5. වස්කවි, සෙත්කවි, බලි, තොවිල් ආදිය ගැන ඔබ විශ්වාස කරන්නේද?
  6. සීවලී මහ රහතන් වහන්සේ ගේ පිංතූරය, සීවලී යන්ත්‍රය තිබුණාම කවදාවත් කෑම වරදින්නේ නැතැයි ඔබ විශ්වාස කරන්නේද?
  7. අසූ හාර දහසේ පහන් පින්කම්, පහන් කූඩු, තොරණ ආදියෙන් මහා කුසල ආනිසංසයක් ලැබේ යැයි ඔබ විශ්වාස කරනවාද?
  8. කුකුල් මස් කෑ විට පවු සිදුවන නමුත්, මාළු කෑ විට පවු සිදු නොවන බැවු ඔබ සිතනවාද?

මේ ප්‍රශ්ණ වලට ඔබේ උත්තරය ඔව් නම් ඔබ නියම මිත්‍යා දෘෂ්ඨිකයෙකි. බොහෝ විට අප සමාජයේ අය ඉන්නේ අතර මැද තත්වයකය. අඩු තරමින් මේවායින් කීපයක් හෝ කරයි. අප මේ මිත්‍යාවන් කෙරෙහි යොමු වන්නේ ලෝභ, ද්වේශ, මෝහ යන මානසික ස්වභාවයන් නිසා හට ගන්නා සිතුවිලි නිසාය.

  1. ඔබගේ ප්‍රශ්ණ විසඳන්නට දෙවියන්ට, දේවාල වලට හෝ වෙනත් ආගමික ස්ථානයකට බාර දුන්නේ තමා කෙරෙහි ආත්ම විශ්වාසයක් නැති නිසා නොවේද? තමාගේ සිත දුර්වල නිසා නොවේද? එයින් අප ලබන්නේ හුදු ලාබ ආශ්වාදයක් නොහොත් මෝඩ චූන් එකක් නොවේද? මෙහිදී අප කළ යුත්තේ දැන උගත් කෙනෙකු සමග සාකඡ්ඡා කිරීම, තමාම කරුණු විශ්ලේෂණය කීරීම ආදී ක්‍රියා තුලින් විස්ඳුමක් සෙවීම මිස යාචකයන් සේ දෙවියන්ට කන්නලව් කිරීම නොවේ. අප මේ මිථ්‍යාවන්ට  යොමු වන්නේ මෝහය (මෝඩකම) හා ලෝභය තුලින් හට ගන්නා තණ්හාව නිසාය.
  2. බෝ ගස් වලට බෝධි පූජා පවත්වා, පිරිත් නූල් බැඳ, පිරිත් වතුර පානය කර නොයෙකුත් දේ පතන අය ගැන ද අප අනුකම්පා කළ යුතුය. එහෙත් මේවායේ හොඳක් ඇත්තේම නැතැයි මම නොකියමි. අප බුදුන් වහන්සේට බුදු වන්නට පිහිට වූ නිසා බෝධීන් වහන්සේට ගෞරව කිරීම, අවශ්‍ය විටක පැන් වත් කිරීම හොඳ දෙයකි. එමෙන්ම එම යහපත් ක්‍රියාව කිහිප දෙනෙකු හා එක්ව කිරීම තුලින් යහපත සමාජ ගත කරන්නට දායක විය හැක. එහෙත් බෝධි පූජාවකින් යම් රෝගී කෙනෙකුට සුවය පතනවා නම් එය මෙවැනි අදහසකින් කළ යුතුය. අප බුදු රජාණන් වහන්සේට බුදු වන්නට පිහිට වූ බෝධියට අපි ගෞරව කරමු. ඒ උතුම් මොහොත සිහි කිරීමෙන්ම අපගේ සිත් පහන් විය. ඒ සත්‍යයේ බලයෙන් මගේ මවට ඉක්මන් සුව ලැබේවා!”.  බෝධීන් වහන්සේට පැන් අවශ්‍ය නැති වෙලාවක පැන් කල සියයකින් නෑව්වත් එයින් පිනක් සිදු වන්නේ නැත. එක පැන් කලයක් වත් වත් නොකර ශ්‍රද්ධා සිතින් ගෞරව කළ හැකි නම් පිනක් සිදු වනු ඇත. පිරිත් නූලත්, පිරිත් පැනුත් නියෝජනය කරන්නේ තෙරුවනයි. එහි ඇති බලය තෙරුවනෙහි සත්‍යතාවයි. තෙරුවන කෙරෙහි සිත පහදවා ගන්නේ නැතිව, ශ්‍රද්ධා සිත් ඇති කරගන්නේ නැතිව පිරිත් වතුර බීමෙන් වත් පිරිත් නූල ඇඟේ දවටා ගැනීමෙන් වත් ප්‍රයෝජනයක් නොවන බව කිව යුතුය.
  3. නැකැත්, සාස්තර, ගුරුකම් බොහොමයක් හිංදු, මලයාල ආදී ව්දේශ වලින් පැමිණි පිළිවෙත්ය. අද කාලයේ නම් බොහොමයක් ඇත්තේ මේවායේ ආදි කර්තෲන්ටත් නින්දා කරන විදිහේ හොර පිළිවෙත්ය. එහෙත් කළ යුත්තේ කුමක්දැයි හිතා ගන්නට බැරි දුර්වල සිත් ඇත්තන්ට මාර්ගෝපදේශකත්වය සැපයීම ආදි කාලයේ නැකැත් බැලීම තුලින් සිදු කරන්නට ඇත. එහෙත් තාක්ෂණය මෙතරම් දියුණු සමාජයක, සිතන්නට පුළුවන් මිනිසුන් සිටින සමාජයක නැකැත් බැලීම එතරම් වැදගත් සාධකයක් වනු ඇතැයි මම නොසිතමි. එහෙත් විවාහ මංගල උත්සව වල කාලසටහන සකස් කිරීමට නැකැත් වල ඇති දායකත්වය බැලූ විට එය අවශ්‍ය තැනට යොදා ගැනීමේ වරදක් නැතැයි මට හැඟේ. එහෙත් අප නැකතෙහි වහලුන් විය යුතු නැත. සාස්තර හා ගුරුකම් නම් තනිකරම මිත්‍යාවන්ය. එතුලින් ලෝභය, දේවේශය, මෝහය නිරන්තරයෙන්ම වර්ධනය වේ.
  4. අද බොහෝ තැන් වල බුදු දහම උපයෝගී කරගෙන ගුරුකම් සිදු කරයි. නව අරහාදී බුදු ගුණ සිහිපත් කරන ගාථාව ගල් වලට ජප කර ඉඩමේ හතර කොන වැලලීමෙන් සෞභාග්‍ය්ය උදාකල හැකි බව කියන ගුරුකමක් ගැන මේ ලඟදී මට අසන්නට ලැබිණි. බුදු ගුණ සිහිපත් කිරීම ඉතා හොඳ දෙයකි. ඒ තුලින් අප වර්ධනය කළ යුත්තේ ශ්‍රද්ධාවයි. එතුමා ගැන සිත පහදවා ගතහොත් පමණි එතුමා දෙසූ මඟ පැහැදිලි ව ගමන් කළ හැකි වන්නේ. මෙලෙස බුදු දහම ඇසුරින් කළ හැකි ගුරුකමක් නැත. මුදලට බුදු දහම විකිනෙන්නේත් නැත.
  5. වස්කවි, සෙත්කවි, බලි, තොවිල් ආදිය අපේ සංස්කෘතික දායාදයන්ය. මේවා එක්තරා ආකාරයක මානසික ප්‍රතිකාර ක්‍රමෝපායන්ය. එහෙත් වස්කවි තුලින් ද්වේශය වර්ධනය කරන නිසා එය අත්හල යුතු කර්මයකි. අද වන විට මේවාට විකල්ප ලෙස ඉතා හොඳ මානසික ප්‍රතිකාර ක්‍රමෝපායන් බටහිර වෛද්‍ය් විද්‍යාවේ ඇත.
  6. සීවලී මහරහතන් වහන්සේ ගේ පිංතූරය, සීවලී යන්ත්‍රය තිබුණාම කෑම නොවරදින බව කලක සිටන් පැවත එන මිත්‍යා මතයකි. සීවලී මහරහතන් වහන්සේ ඉතා උසස් ගති පැවතුම් තිබූ ශ්‍රේෂ්ඨ මහ තෙර නමක් බවට විවාදයක් නැත. එහෙත් කෑම ටිකට තණ්හාවෙන් උන්වහන්සේගේ පිංතූරයක් එල්ලා ගෙන සිටීම උන්වහන්සේට කරන මදි පුංචි කමක් මය.
  7. මහා පහන් පිංකම්, මහා තොරණ්, මහා පහන් කූඩු, මහා දන්සැල් මේ දිනවල වැහි වැහැලාය. එහෙත් මේ ආමිස පූජා වලින් පිං සිදු වන්නේ කාගෙ කාගෙත් සිත් පැහැදෙන පමණටය. ඇතැම් විට මහා තොරණට වඩා ගෙදර හැදූ පුංචි තොරණින් සිත් පහන් වනු ඇත. අසූ හාර දහසේ පහන් පිංකමට වඩා පහන් දහයක් දැල්වීමෙන් සිත් පහන් විය හැක. ඒ නිසා කරන හැම ආමිස පූජාවකම ගුණාත්මක භාවය ගැන අප සැලකිලිමත් විය යුතුය.
  8. සමහරු හිතන්නේ මස් කන එක තරම් මාළු කන එක පව් නැතැයි කියාය. එහෙත් ඔය හැම සතාම පාරිභෝගික අවශ්‍යතා වෙනුවෙන්ම මැරූ සතුන් බව අප තේරුම් ගත යුතුය. සියලුම මස් මාංශ ආහාරයෙන් වැලකිය හැකි නම් අගනේය. අඩු තරමේ එය අවම කරන්නට වත් උත්සාහ ගන්න.
 අප අතර පවතින මිත්‍යාවන් තවත් බොහෝ ඇත. මා මෙහි සඳහන් කර ඇති කරුණු විමසා බලන්නේ නම් ඒවාත් වෙන් කර හඳුනා ගත හැකි වනු ඇත. යම් තරමකට හෝ මිථ්‍යාවෙන් මිදෙන්නට මේ ලිපිය ඔබ කිසිවෙකුට හෝ උපකාර වූවා නම් එයින් මගේ සිත පහන් වනු ඇත.

මේ ලිපිත් කියවලා බලන්න


අපි තවත් ප්‍රමාද වෙමු ද?
දුෂ්චරිත (දුසිරිත්)


කියවූ ඔබට හිතෙන දේත් මෙතන ලියලා යන්න.

13 comments:

  1. බුදුදහම නමින් මිත්‍යාවත් අන්තවාදයත් පතුරවන බ්ලොග් රාශියක් අතර දැක්ක සැබැ ලෙසම වැදගත් බ්ලොග් අඩවියක් , මගේ බ්ලොග් එකතුවට එකතු කරල මම මගෙ සහයෝගය පල කර සිටිනව . මේ ලිපිය අතිශයින්ම ප්‍රසංශනීයයි

    ReplyDelete
  2. @buwa
    අගය කිරීමට බොහොම ස්තුතියි සහෝ... ඒ විතරක් නෙවෙයි ඔබගේ බ්ලොග් එකතුවට එකතු කරලා කමෙන්ටුවක් දාලා දක්වපු සහයෝගය අගය කරනවා.. අඩු පාඩු තියෙනවනම් ඒවත් කියන්න. මොකද මම මේ ලිපි ලියන්නේ මට තියෙන අවබෝධය මත පදනම්වයි. එය සත්‍යයට කොයි තරම් ලඟ ද කියලා තීරණය කරන්න ඕනි කියවන අයනේ...

    ReplyDelete
  3. කාලීන මාතෘකාවක් ලිගටම ලියන්න

    ReplyDelete
  4. @All in one
    බුදු දහම කවදටත් කාලීනයි නොවැ... අනික මෝහන්ධකාරයෙන් ලෝකෙම නන්නත්තාර වෙලා ඉන්න මේ වගේ කාලෙකට කොයිතරම් නං වටිනවද...? ස්තුතියි සහෝ....

    ReplyDelete
  5. ඔබ කියන ආකාරයට ඔබද මාද ඇතුලුව සියලුම බෞද්ධයන් මිත්‍යාදෘෂටිකයන්ය ....

    ReplyDelete
  6. @පන්සල් හංදිය
    කල්හාර එහෙම කිව්වේ ඇයි කියලා මට තේරෙන්නේ නෑ. අබෞද්ධයෝ කොහොමටත් මිථ්‍යා දෘෂ්ඨිකයෝ නේ. බෞද්ධ අපි බෞද්ධ වත් පිළිවෙත් කියලා හිතාගෙන අර්ථයෙන් තොරව කරන්නන් වාලෙ කරලා මිථ්‍යා දෘෂ්ඨියේ පැටලෙනවා. මේ වෙනස අපි වටහා ගත යුතුයි. ඇත්තටම මේක ලියන මාත් මිථ්‍යාව 100% ක් ප්‍රහීන කරලා නැතුව ඇති. ඒත් මං උත්සාහ කරනවා එහෙම කරන්න. ඔබත් එහෙම උත්සාහ කරන්න.

    ReplyDelete
  7. යමෙකු යමක් ගැන නිතරම දැඩි විශ්වාසයකින් කටයුතු කරයි නම් (හදවතින්ම මා මෙය කල හොත් මා හට මේ ප්‍රතිඵල ලැබේ යයි) එය සිදු නොවන්නේද, ඔබ සිතුවිලිවල බලය පිලි නොගන්නේද? (ඔබගේ අංක එක හා සබැඳේ) ඔබ කිසිම දිනක මෙවැනි දෙයක් දැනුවත්ව හෝ නොදැනුවත්ව කර නැතිද ......


    "බෞද්ධ අපි බෞද්ධ වත් පිළිවෙත් කියලා හිතාගෙන අර්ථයෙන් තොරව කරන්නන් වාලෙ කරලා මිථ්‍යා දෘෂ්ඨියේ පැටලෙනවා. මේ වෙනස අපි වටහා ගත යුතුයි."

    ඔව් ඒක ඇත්ත, ඒත් සමහර වෙලාවට අපෙන් සියයට සියයක් එහෙම වෙන්නෙ නැහැ ....

    ReplyDelete
  8. මා පෞද්ගලිකව මෙම කමෙන්ට් පොප් අප් වින්ඩෝවට කැමති නැත. හැකි නම් එය අයින් කරන්න, නොකලත් කම් නැත.

    ReplyDelete
  9. @කල්හාර
    සත්තකින්ම සිතුවිලි වල බලයක් ඇත. සියල්ලටම සිත මුල් වෙන නිසා සිතට සිතෙන් නැගෙන සිතුවිල්ලට අසමාන බලයක් ඇත. එහෙත් ඔබ කියන පරිදි යමෙකු යමක් පිළිබඳ දැඩි විශ්වාසයක් තැබූ පමණින් ඔහුගේ අරමුණු ඉටු වන්නේ නැත. ඔහු ඒ අරමුණ ඉටු කර ගැන්මට අවශ්‍ය සියලු දෑ කල යුතුය. උදාහරණයක් ලෙස ධාවන තරඟයක යෙදෙන තරඟ කරුවන් දෙදෙනෙක් සලකමු. දෙදෙනාම තම්න් ජයගන්නා බව තදින්ම විශ්වාස කරයි. එහෙත් ජය හිමි වන්නේ එක් අයෙකුටය. ආත්ම විශ්වාසයට අමතරව දක්ෂතාවය, පුහුණුව, රිද්මය, ප්‍රතිරෝධය, සිහිය ආදී බොහෝ දේ මේ ජයග්‍රහණය උදෙසා බලපායි. ජයග්‍රාහකයා අනෙකාට වඩා ඉහත සඳහන් එක කරුණකින් හෝ කිහිපයකින් ඉදිරියෙන් සිටින්නට ඇත.

    තමා පිළිබඳ නිසි අවබෝධයකින් තොරව එසේ සිතීම මෝඩ කමකි. අප මහා බෝධිසත්වයෝ බුදු වීමට පෙර දින රාත්‍රියේ බුදු වී මිස මෙතැනින් නොනැගිටිමි යැයි අදිටන් කළ සේක. උන්වහන්සේට එය කලිනුත් කරන්නට තිබුණා නොවේද? උන් වහන්සේ එසේ ඉවසා සිටියේ බුදු වීමට අවශ්‍ය සියලු ශක්තීන් තමන් තුළ එක් රැස් වන තෙක්ය.

    එහෙයින් තමන්ට ජයගැනීමට අවශ්‍ය සම්පත් ගැන වටහා ගෙන, සම්පත් සූදානම් කරගෙන ඒ කඩයිමට ලඟාවීම හොඳම ක්‍රමය යැයි මට හැඟේ.

    ----------------------

    පොපප් වින්ඩෝව සම්බන්ධ ගැටළුව. එය වෙනස් කරන්නේ කොතැනින්දැයි තවම හරිහැටි දන්නේ නැත. අවස්ථාවක් ලැබුණු විගස වෙනස් කරන්නම්. අදහස් වලට බෙහෙවින්ම ස්තුතියි කල්හාර. මේ වගේ සංවාදයන් තුලින් තමයි අපට මේ මඟ පාදා ගත හැකි වන්නේ...

    ReplyDelete
  10. Dashboard - settings - comments - Comment Form Placement - Embedded below post

    ReplyDelete
  11. මං හිතන්නේ දැන් පොප් අප් වින්ඩෝවේ ප්‍රශ්ණේ නං හරි... බොහොම ස්තුතියි සහෝ උදව්වට .... නැත්නං ඕක හොයන්න වරුවක් යනව නෙව..

    ReplyDelete
  12. "සමහරු හිතන්නේ මස් කන එක තරම් මාළු කන එක පව් නැතැයි කියාය. එහෙත් ඔය හැම සතාම පාරිභෝගික අවශ්‍යතා වෙනුවෙන්ම මැරූ සතුන් බව අප තේරුම් ගත යුතුය. සියලුම මස් මාංශ ආහාරයෙන් වැලකිය හැකි නම් අගනේය. අඩු තරමේ එය අවම කරන්නට වත් උත්සාහ ගන්න."

    මෙයද මිත්‍යාවකි,
    ඔබ මෙය අල්ලාගෙන හිටියත් වෙන්නේ මිත්‍යාවට අසු වීමයි.
    මිත්‍යාදෘෂ්ඨිකයාට නියත ගති 2ක් ඇති බව මතක ඇතැයි සිතමි.
    එසේම නිර්මාංශ වීම සීලයකැයි සිතුවොත් එය සීලබ්බතපරාමාසයට අයත් වේ.
    එයම උපාදාන වේ.
    ඒ නිසා බුදු දහම සැක කිරීමෙන් විචිකිච්ඡාව ඇති වේ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ඔබ නිර්මාංශ වීම සීලයක් නොවේ යැයි කියයි.. මෙය දහමේ කොතැනකවත් විස්තර වෙනවා මා දැක නැත.. වැදගත්ම කරුණ මා මෙහි කියන්නේ මස් කන එක තරම් මාළු කන එක පවු නැතැයි සිතීම මිථ්‍යාවක් බවයි.. මස් මාංශ ආහාරයට ගත්තාට වරදක් නැති අවස්ථා දහමේ ඇත.. එසේ නැතිව අප වෙනුවෙන් සතෙකු නැසීමට අනුබල දීම කොහෙත්ම බුදු මඟ යන්නෙකුට සුදුසු යැයි මම නොසිතමි.. මරා පිස ඇති මසක් අනුභව කිරීමෙන් අකුසලයක් නොවන බැවු සැබෑය.. නමුත් ඒ ආහාරය ගැනීමේදී හා ආහාරයට සූදානම් වීමේ දී අප සිත තුළ නැගෙන චේතනාව අනුවය.. අපගේ ආහාර අවශ්‍යතාවය සපුරාලීමට හෙට දින මියෙන්නට සිටින සතුන් වෙනුවෙන් අප අද මසින් තොර විය හැකිනම් එය උතුම් කුසලයක් බව මගේ අවබෝධයයි..
      මෙතැන බුදු දහම සැක කිරීමක් නැත.. එසේ කර ඇත්තේ ඔබයි..

      Delete

ඔබේ අදහස බොහො වටී මට